Konstanty Kędziora

dokumentacja foto i audio, wspomnienie ⓒ Andrzej Bieńkowski

Nagranie kapeli Konstantego Kędziory były jednymi z pierwszych, jakie zrobiłem. Było to 1980 roku. Poznaliśmy się na Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu i zachwyciłem jego grą. Nie było łatwo umówić się na nagrania bo muzykanci; Stanisław Wiercioch skrzypek, Stanisław Domański bębnista (bębnił na barabanie) i Konstanty Kędziora harmonista (grał na harmonii 3-rzędowej 24-basowej) mieszkali w różnych miejscowościach a nikt z nas nie miał telefonu. Musiałem zwieźć muzyków do domu Kędziory do wsi Polesie. Mimo długiej przerwy w grze muzykanci doskonale się rozumieli i pamiętali wzajemne nawyki muzyczne przy ozdabianiu i rabatowaniu kujonów. To było duże przeżycie muzyczne. Na koniec Kędziora odczytał uroczystą laudację (na wzór weselnych), w której prezentował kapelę i jej repertuar i zadedykował mi nagrania. Pamiętam, kiedy chwaliłem kapelę za grę pan Konstanty zwierzył się, że przed występami ćwiczy przed lustrem „żeby dobrze wyglądać”. Niestety więcej już się nie spotkaliśmy…

Fotografie archiwalne: Archiwum Muzyki Wiejskiej

Biogram

Konstanty Kędziora 1916-1982

Słynny harmonista z Polesia. Był w grupie muzykantów którzy wprowadzili harmonie 3-rzędową na wesela w Łowickim jeszcze w latach 1930. Grał tak do lat 1960., ale zmieniła się moda i na długo zaprzestał gry. Zaczął pracować w Skierniewicach w zakładach remontujących pociągi. Wrócił do gry  już na emeryturze. Grał (ale na folklorach) ze skrzypkiem Stanisławem Wierciochem i bębnistą Stanisławem Domańskim. Uczył  też gry Czesława Kocembę. Mit wybitnego harmonisty Kędziory i grane przez niego kujony funkcjonują w Łowickim do dziś.

O Konstantym Kędziorze w publikacjach:
Ostatni wiejscy muzykanci Andrzeja Bieńkowskiego
Mazurki do wynajęcia / seria Muzyka odnaleziona
1000 kilometrów muzyki. Warszawa-Kijów Andrzeja Bieńkowskiego

fragment utworu na stronie Archiwum Muzyki Wiejskiej

Artykuły powiązane:

napisz do nas

Not readable? Change text. captcha txt
Share This