Foto: Małgorzata Bieńkowska

Kacper Ciaś

Tekst: Joanna Strelnik. Dokumentacja filmowa: Andrzej Bieńkowski

W 2008 r. do skrzypka Jana Adamczyka z Budek k. Szydłowca przyjechał na rowerze kilkunastoletni chłopak mieszkający koło Stąporkowa, który chciał się uczyć muzyki wiejskiej ze swojego regionu. Było to zjawisko w niespotykane na wsi w czasach popularności popu i disco-polo. Chłopcem tym był Kacper Ciaś, który zainteresował się starą muzyką wiejską, kiedy w internecie przypadkowo trafił na nagrania kapeli Józefa Bębenka z Broniowa, zarejestrowane prawie 20 lat wcześniej przez Andrzeja Bieńkowskiego. Wcześniej Kacper uczył się grać na instrumentach klawiszowych i trochę na akordeonie. Nie miał jednak kontaktu ze starym wiejskim repertuarem  – mazurkami i polkami – ponieważ w jego wsi nikt go już od dawna nie praktykował. Usłyszana w internecie muzyka oraz niezwykły instrument używany w kapeli – harmonia pedałowa – zafascynowały go na tyle, zaczął szukać na własną rękę informacji o muzykantach z jego rodzinnych okolic. Znajomy ojca skierował go do mieszkającego w Leszczynach Jerzego Adamczyka. Kacper dotąd wspomina piorunujące wrażenie jakie zrobił na nim Jerzy, mieszkający na odludziu w domu jakby żywcem przeniesionym z lat 60-tych i grający na pedałówce archaiczne melodie. Od niego dostał kontakt do jego brata, Jana Adamczyka, bębnisty i skrzypka okazjonalnie grającego też na harmonii pedałowej. W 2008 r. pojechał do niego i został jego uczniem. W tym czasie Kacper miał już własną harmonię ręczną (nie pedałową) – 24-basową trzyrzędówkę, której dźwięk pozostawiał jednak wiele do życzenia.  Marzył o harmonii pedałowej, ale ciężko było kupić ten archaiczny instrument. W 2009 r. na przeglądzie „Dni Kolbergowskie” w Przysusze Kacper poznał Andrzeja Bieńkowskiego, od którego udało mu się pożyczyć harmonię pedałową na kilka miesięcy. W styczniu 2010 oddał harmonię i kupił własną, niestety była w bardzo złym stanie. Zawiózł ją do w celu naprawy do kolejnego muzykanta z rodziny Adamczyków – Czesława, który był też przez wiele lat twórcą harmonii; okazało się, że ten ma na sprzedaż doskonały instrument własnego wyrobu. W ten sposób Kacper stał się właścicielem bardzo dobrej harmonii pedałowej, na której gra do dziś. Cały czas kontynuuje też lekcje u Jana Adamczyka. Wspólnie ze swoim mistrzem i Katarzyną Zedel, grającą na bębenku, stworzył Kapelę Kacpra Ciasia z Błaszkowa, regularnie występującą na przeglądach i festiwalach folklorystycznych. Zespół zainaugurował działalność w 2014 r. na XI Przeglądzie Kapel Weselnych im. Wyrwińskich w Pawłowie, a w 2016 r. zdobył I miejsce w kategorii kapel na 50-tym FKiŚL w Kazimierzu

Kacper jest też laureatem konkursu Stara Tradycja na festiwalu Wszystkie Mazurki Świata w Warszawie.

Oprócz braci Adamczyków inspiruje się też grą saksofonisty i harmonisty Mieczysława Kołodzieja (ur. 1943) ze Stąporkowa, akordeonisty Władysława Jęczmińskiegio (ur. 1925) ze wsi Kucębów koło Bliżyna oraz harmonistki Wiesławy Gromadzkiej. Uczy się także z nagrań Andrzeja Bieńkowskiego i nagrań z przeglądów muzyki ludowej. Oprócz harmonii pedałowej gra też na harmonii trzyrzędowej ręcznej i na akordeonie.

Jako klawiszowiec Kacper jest również członkiem kapeli grającej na weselach w okolicy Krakowa (obecnie mieszka koło Krynicy). Dzięki temu zachowuje tradycję weselnego grania, choć już z zupełnie innym, współczesnym repertuarem.

Mazurek. Jan Adamczyk – skrzypce. Kacper Ciaś – harmonia pedałowa. Katarzyna Zedel – bębenek. Nagranie 2020. Muzyka Odnaleziona na Youtube

Mazurek. Jan Adamczyk – skrzypce. Kacper Ciaś – harmonia pedałowa. Katarzyna Zedel – bębenek. Nagranie 2020. Muzyka Odnaleziona na Youtube

Artykuły powiązane:

 

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz ze środków NIW-CRSO w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2028-2030 PROO

KONTAKT:

ciaskacper@gmail.com

napisz do nas

Not readable? Change text. captcha txt
Share This