Franciszek Mrowiec

dokumentacja foto i video Andrzej Bieńkowski, wspomnienie Maria Baliszewska

Zawsze grał na dudach żywieckich. Kiedy opowiadał o swoim muzykanckim życiu, mówił, że tych koncertów, wesel, spotkań, występów estradowych było tak wiele, że trudno nawet pamiętać, co i gdzie było. To możliwe, bo przecież dudy żywieckie, instrument odradzający się dzisiaj, były w latach powojennych instrumentem rzadko spotykanym. Podobnie jak dudziarze, których w Beskidzie Żywieckim było tylko kilku. Franciszek Mrowiec należał do wybitnych. Miałam okazję przekonać się o tym podczas nagrań radiowych. Poproszony o grę solo (Polskie Radio miało wówczas jeszcze dość ubogie archiwum muzyki tradycyjnej) grał chętnie i dużo. Zwłaszcza pięknie brzmiały w jego wykonaniu melodie polne, czy grał je sam, czy ze skrzypkiem Stanisławem Hulbójem. Podczas jednego z nagrań taki popis, pieśni i melodii polnych, dał wraz z Władysławem Kępką, śpiewakiem z nieodległej od Krzyżówek Jeleśni. Grał zawsze skupiony, twarz orla, na głowie kapelusz kłobuk z czarnego filcu o szerokim rondzie właściwy góralom Żywiecczyzny.

Biogram

Franciszek Mrowiec „Ciostecko” 1919-2006 / Żywiecczyzna

Dudziarz, popularny w latach 1960-1990 na Żywiecczyźnie. Grał od 13 roku życia, dawniej też na perkusji. Mieszkał w Krzyżówkach, wsi położonej w Beskidzie Żywieckim. W latach 1956-1960 był członkiem wędrownego zespołu góralskiego prowadzonego przez Mieczysława Czcibora Cholewę – “Góralski Krąg”, w zespołach folklorystycznych „Gronie” oraz „Beskidy”. W latach osiemdziesiątych występował często ze skrzypkiem Stanisławem Hulbójem i razem tworzyli kapelę. 

Więcej:
Malopolska.org

Dyskografia:
1997 – Beskidy z serii Polskie Radio RCKL, Muzyka źródeł vol. 7, wybór i oprac. Maria Baliszewska, Anna Borucka-Szotkowska
2006 – Kolędy i pastorałki z serii Polskie Radio RCKL, Muzyka źródeł vol. 24, wybór i oprac. Anna Borucka-Szotkowska, Anna Szewczuk-Czech

Artykuły powiązane:

napisz do nas

Not readable? Change text. captcha txt
Share This